måndag 11 januari 2010

Stor arbetspendling ställer krav

Arbetspendlingen är stor i Norrbotten och verkar vara ökande år från år. Boden har t ex 1695 dagpendlare som pendlar in till Boden och mer än 3950 som pendlar ut. Det är bra att det går att bo kvar och jobba i någon av grannkommunerna, annars tror jag att vi skulle få se större utflyttning. Så stor pendling ställer krav på fungerande infrastruktur, jag själv har i många år sagt att vägstandarden måste bli bättre.

Riksväg 97, mellan Luleå och Boden (eller för den delen även mellan Boden och Luleå :)) har länge varit en av Sveriges 100 farligaste vägsträckor. Det är bra att det nu kommer att bli en satsning även på den vägsträckan med 2+1 körfält med mitträcke. Låt vara att jag och många med mig förstås skulle velat att det blev 2+2 och mitträcke hela vägen mellan Boden och Luleå.

Som den ljusplanerare jag i grunden är, har jag under mer än tio år pratat om att det vore bra med belysning längs hela sträckan också. Men den som lever får se :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar